PSD și PNL au cumpărat știri pozitive de 257 de milioane lei în mass-media

48 0

În doar trei ani, începând din 2021, PSD și PNL au plătit peste 257 de milioane de lei pentru știri pozitive în mass-media. Adică aproape 52 de milioane de euro. Cu un milion mai mult decât a costat construcția spitalului „„Dăruiește viață”, dedicat copiilor bolnavi de cancer, făcut din donații de la oameni și firme.

Analiza sumelor plătite de PSD și PNL în ultimii trei ani, în care nu au existat campanii electorale, dezvăluie o creștere spectaculoasă a banilor utilizați pentru presă și propagandă. Fără să prezinte informații concrete unde ajung banii publici, PSD și PNL au profitat de subvenția încasată, potrivit datelor raportate la Autoritatea Electorală Permanentă și consultate de Libertatea. Beneficiarii reali, site-urile care au avut contracte cu partidele, nu sunt prezentați de partide. Nici articolele nu sunt marcate ca publicitate politică.

Spre exemplu, în 2021, suma plătită de toate partidele pentru presă a fost de 62 de milioane de lei. A fost primul an fără vreo campanie electorală, după ce 2019 și 2020 au fost ani electorali. Din această sumă, social-democrații și liberalii au plătit 60 de milioane de lei.

Un an mai târziu, în 2022, valoarea crește rapid de la 62 de milioane de lei pentru toate partidele la peste 100 de milioane de lei. Din nou, cei mai mulți bani au plecat din vistieria PSD și PNL: peste 94 de milioane de lei împreună.

Anul trecut a fost înregistrat un nou record. Doar cele două partide aflate la guvernare au sărit, pentru prima dată într-un an, peste pragul de 100 de milioane de lei pentru presă. În total, partidele au dat în 2023 pentru presă și propagandă 120 de milioane de lei.

Toți banii sunt publici, încasați de la contribuabilii care plătesc taxe și impozite, nu donații sau cotizații ale partidelor. Lider este Partidul Social Democrat, care a plătit din subvenția încasată de la bugetul de stat, bani publici, peste 57 de milioane de lei (11,5 milioane de euro) pentru a-și cosmetiza imaginea, potrivit datelor raportate Autorității Electorale Permanente.

Pe locul al doilea se află Partidul Național Liberal. Cu 46,2 milioane de lei (9,4 milioane de euro) pentru presă și propagandă, liberalii au atins și ei un nou vârf privind plățile pentru îmbunătățirea imaginii.

USR a majorat sumele pentru presă și propagandă în 2023. De la un milion de lei în 2021, Uniunea a urcat la 5,2 milioane de lei în 2022 și a atins vârful anul trecut: 14,3 milioane de lei. Cei mai mulți bani sunt folosiți de partidul condus de Cătălin Drulă pentru campanii pe Facebook. Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) a plătit la capitolul presă și propagandă două milioane de lei. Sumele au mers în special pentru tipărirea și distribuirea ziarului partidului, Patrioții.

PMP a dat peste un milion de lei pentru presă și propagandă. Partidul lui Victor Ponta nu a putut folosi banii în 2023, deoarece toate sumele din subvenție se duc pentru plata unei datorii din campania din 2020. Pro România nu a plătit gecile folosite în campania parlamentară.

O investigație Libertatea a dezvăluit că site-ul digi24.ro a reprezentat, în 2023, principala sursă de promovare pentru PNL. Contractul este de aproape un milion de euro anual. Liberalii au plătit sume importante anul trecut, de ordinul sutelor de mii de euro, și pentru site-urile televiziunilor Antena 3, RTV sau Realitatea. Partidul are contracte și cu mai multe site-uri din presa scrisă printre care știripesurse, Newsweek sau DC News.

PSD plătește promovarea pe site-urile televiziunilor A3, RTV, B1 TV, Digi24 și B1, potrivit mai multor surse din conducerea partidului. Milioane de euro, bani publici, sunt direcționați prin intermediul mai multor agenții pentru ca mesajele partidului să fie publicate. Nici în cazul PSD articolele nu sunt marcate ca publicitate politică.

Ciolacu și Ciucă au promis transparență, dar nu dau contractele cu presa

“Aceste informații o să fie publice. Peste o lună o să semnăm noul contract”, declara președintele PSD, Marcel Ciolacu, într-un interviu pentru Europa Liberă, în aprilie 2022.
El promitea astfel că toate contractele PSD cu presa vor fi transparente.
La aproape doi ani de la această promisiune, Marcel Ciolacu și PSD ascund în continuare numele site-urile pe care comandă știri pozitive. „Plătesc ca să am o politică publică pe care vreau să o promovez și să văd ce îmi vine din acea zonă, dacă este bună, dacă este pe așteptarea oamenilor. Facem politici publice”, afirma Ciolacu în interviul menționat.

Președintele PNL, Nicolae Ciucă, a promis și el desecretizarea contractelor cu presa. Nici el nu și-a respectat propria promisiune. Liberalii au plătit, în 2023, peste nouă milioane de euro pentru a avea o imagine mai bună. Niciun site nu a marcat articolele, iar partidul a refuzat să răspundă solicitărilor legate de site-urile pe care comandă publicitatea politică.

USR și AUR au răspuns solicitărilor și au prezentat site-urile pe care se promovează sau firmele cu care colaborează în presă.

Sursa: libertatea.ro

Related Post

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ECONOMIAZILEI.RO