Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) solicită Guvernului și Parlamentului să schimbe de urgență președintele Consiliului Concurenței, potrivit unui comunicat al confederației.
„Domnule Prim Ministru, Marcel Ciolacu, COTAR vă solicită public începerea procedurii de demitere a președintelui Consiliului Concurenței! Ne-am săturat să vedem cum este condusă această instituție, de peste 15 ani, în favoarea unora și în detrimental altora! Dacă nu vă convingem prin acest comunicat, vom fi nevoiți să recurgem la toate formele de protest legale .!”, a declarat Vasile Ștefănescu, Președinte COTAR.
În comunicat se precizează: “Premierul României, Marcel Ciolacu, poate demara procedura de revocare din funcție a lui Bogdan Chiritoiu de la șefia Consiliului Concurenței, pentru evidenta legătură a acestuia cu piața de asigurări RCA.
Companiile multinaționale vând polițe RCA cu 250% mai scumpe decât acum 3 ani. Premierul României ar trebui să finalizeze demersul început anul trecut, de schimbare a conducerii Consiliului Concurenței, pentru însănătoșirea acestei instituții grav bolnave care, în mod evident susține activitatea firmelor de asigurări, periclitând-o pe a celor de pe piața de reparații auto și transporturi.
Pentru cei care uită cine conduce Consiliul Concurenței, reamintim următoarele fapte: Consiliul Concurenței a refuzat în mod repetat verificarea modului de funcționare a pieței RCA de asigurări din România, până în anul 2015, când transportatorii au organizat primul protest national, împortiva creșterii nejustificate a valorii polițelor RCA. La acel moment, transportatorii au bătut cu pumnul în masa Guvernului României, iar vicepremierul Vasile Dâncu a înțeles că în piața de asigurări RCA și la ASF se întâmplă ceva profund greșit, iar 8 milioane de șoferi din România sunt afectați de activitatea celor două instituții.
Bogdan Chiritoiu, președintele Consiliului Concurenței, se prefăcea că nu vede înțelegerile de preț ale firmelor de asigurări de la acea vreme și doar la presiunea mediatică a înțeles că instituția de carton pe care o conduce trebuie să declanșeze o ancheta serioasă pe piața asigurărilor RCA. În urma anchetei a reieșit faptul că în perioada octombrie 2012 – noiembrie 2016 societăţile de asigurare nu şi-au mai stabilit în mod independent tarifele, ci au acţionat concertat pe piaţă, pentru a-şi majora tarifele – în urma discuțiilor purtare în cadrul asociaţiei acestora.
Până în prezent am putut vedea cum președintele Consiliului Concurentei a acționat în sprijinul firmelor de asigurări, solicitând public, în repetate rânduri, eliminarea dreptului șoferului român de a-și putea achiziționa RCA pentru o perioadă de o lună. Sub ochii Consiliului Concurenței, piața de asigurări RCA a devenit de tip oligopol, iar societăți precum City Insurance și Euroins au ajuns să obțină o cotă de piață cumulată de peste 75% – în timp ce dl Chirițoiu nu a văzut nimic în neregulă.
În luna Iulie 2021, toate companiile care vindeau RCA au notificat ASF cu 60 de zile înainte, cu privire la creșterea tarifelor RCA. Două luni mai târziu, în septembrie 2021, ASF retrăgea licența de funcționare firmei City Insurance, iar în aceeași lună, toate prețurile RCA sufereau o creștere de peste 40%. Nicio investigație din partea Consiliului Concurenței nu a existat, pe tema înțelegerilor de preț dintre companiile de asigurări care au scumpit în mod organizat, cu un procent semnificativ, prețul RCA, peste noapte, în timp ce toți șoferii din România au înțeles ce s-a întâmplat de fapt.
Aflăm din raportul ASF că în primele 9 luni ale anului trecut, prețul RCA a crescut cu aproximativ 8%. Această creștere a tarifului RCA s-a realizat în timp ce prețurile erau (doar teoretic) plafonate. Consiliul Concurenței a ales în continuare să nu acționeze. Dar aceeași instituție acordă un sprijin vădit firmelor de asigurări care vând RCA: Bogdan Chiritoiu iese public și solicită Parlamentului plafonarea mascată a prețului la reparații – și, de fapt, distrugerea acestei categorii de servicii.
Același raport arată că despăgubirile cu manopera de reparații din serviceurile auto din România nu depășesc 5% din sumele colectate din tarifele RCA, iar cheltuielile interne ale asiguratorilor sunt de peste 50% din aceste încasări. Președintele Consiliului Concurenței nu vede nimic în neregulă!
Plafonarea tarifelor la unitățile de reparații auto nu este soluția scăderii prețului RCA – ceea ce COTAR a explicat, chiar înaintea adoptării acestei false soluții de către
Guvern. Cheltuielile așa-zis administrative ale companiilor de asigurări sunt de peste 10 ori mai mari decât valoarea însumată a despagubirilor cu manopera, decontate de firmele de asigurări.
Este grav afectată industria auto și de transport – o industrie care aduce 20% din PIB-ul României, în timp ce piața de asigurări este de peste 10 ori mai mică, dar e susținută de instituțiile românești, în detrimentul intereselor statului.”