Prețul acțiunilor companiilor europene s-a apreciat vineri până la maximul ultimilor doi ani, susținute de optimismul generat de veniturile raportate de companii specializate în comerțul de bunuri de lux, relatează Reuters.
Înaintea după-amiezii indicele pan-european STOXX 600, care include 600 de companii listate pe bursele din Europa, a crescut cu 0,9% după ce prețul acțiunilor gigantului produselor de lux LVMH s-a apreciat cu peste 8%. Acțiunile LVMH s-au apreciat puternic după publicarea rezultatelor financiare din ultimul trimestru al anului trecut, care au arătat o creștere cu 10% a vânzărilor.
STOXX 600, cel mai mare indice bursier de pe piețele financiare europene, a atins astfel maximul ultimilor doi ani, deși aprecierea sa de vineri a fost una modestă.
Indicele STXLUXP, în care sunt incluse acțiunile celor mai mari 10 companii din Europa care produc bunuri de lux, s-a apreciat și el cu 3,8%, atingând cel mai ridicat nivel al său după noiembrie 2022.
„Acțiunile s-au apreciat în semn de ușurare deoarece au existat atât de multe comentarii negative (…) referitoare la o ușoară încetinire (economică)”, a declarat pentru Reuters Russ Mould, director de investiții la AJ Bell.
„Una dintre componentele de bază ale acțiunilor bunurilor de lux este fondul de clienți plutocratic, care va fi relativ insensibil cu privire la ce se întâmplă în economia mai largă”, a adăugat acesta.
Producătorul de băuturi alcoolice Remy Cointreau a avut și el un început de zi spectaculos, prețul acțiunilor sale crescând cu 13,1% după ce compania franceză a publicat date care arată că declinul vânzărilor în trimestrul trei al lui 2023 a fost mai mic decât se așteptau analiștii.
Ambele companii sunt incluse în indicele CAC 40 al bursei din Franța, care s-a apreciat cu 1,9% și a depășit randamentele înregistrate de alte piețe financiare europene.
Acțiunile grupului LVMH au crescut cu peste 8% vineri dimineață, după ce cel mai mare grup din lume specializat în comerțul de lux a înregistrat în 2023 venituri mai mari decât așteptările și și-a majorat dividendul anual.
Proprietarul firmelor Luis Vuitton, Moet & Chardon și Hennessy, precum și a brandurilor de lux Givenchy, Bulgari și Sephora, a raportat joi seară vânzări în valoare de 86,15 miliarde euro în 2023, peste previziuni și echivalând cu o creștere organică de 13% față de 2022. Veniturile organice au crescut cu 10% în al patrulea trimestru.
Rezultatul a fost stimulat în special de o creștere anuală de 14% în sectorul de modă și articole din piele, alături de o creștere de 11% la parfumuri și cosmetice. În același timp, vinurile și băuturile alcoolice au înregistrat o scădere de 4%.
„Performanța noastră din 2023 ilustrează atractivitatea excepțională a Maisons-urilor noastre și capacitatea lor de a stârni dorința, în ciuda unui an afectat de provocări economice și geopolitice”, a declarat Bernard Arnault, președinte și CEO al LVMH, într-un comunicat.
„Deși rămânem vigilenți în contextul actual, intrăm în 2024 cu încredere, susținuți de mărcile noastre extrem de dorite și de echipele noastre performante.”
După un boom în timpul pandemiei, sectorul de lux a suferit o aterizare dură până în 2023, deoarece condițiile geopolitice și macroeconomice dificile au redus cheltuielile de consum, în special în SUA și China.
LVMH a devenit în aprilie 2023 prima companie europeană care a depășit valoarea de piață de 500 de miliarde de dolari, dar o scădere a prețului acțiunilor în ultimele șase luni i-a permis să fie detronată ca cea mai mare companie din Europa de către gigantul farmaceutic danez Novo Nordisk.
Brandul britanic de lux Burberry a emis la începutul acestei luni un avertisment pentru scăderea profitului din cauza reducerii cererii, deoarece balonul cheltuielilor de lux care a atins vârful în timpul pandemiei se dezumflă. La acel moment, știrea a făcut ca acțiunile Burberry să scadă și au târât în jos sectorul de lux în general.
Cu toate acestea, acțiunile companiilor de lux au avansat joi, pe măsură ce investitorii s-au bucurat de rezultatele liniștitoare ale LVMH. Și acțiunile Burberry au crescut cu 1,7% vineri dimineață.
Javier Gonzalez Lastra, managerul de portofoliu al ETF Tema Luxury, a declarat joi pentru CNBC că investitorii încearcă să evalueze unde se află ultimul nivel al revizuirii ciclului de câștiguri pentru sectorul de lux. El a prezis că profiturile „probabil să devină mai dure” în prima jumătate a anului 2024 din cauza comparațiilor anuale neobișnuit de ridicate de anul trecut.
Arnault, totuși, își pune speranța în parteneriatul LVMH cu Jocurile Olimpice de la Paris 2024, despre care el a spus „oferă o nouă oportunitate de a ne consolida poziția de lider global în bunuri de lux și de a promova reputația de excelență a Franței în întreaga lume.